Lehdistötiedote 2017

Kitee International Music and Art Festival 2017 – Lehdistötiedote

Kiteen Kansainvälinen taidefoorumi ry järjestää viidettä kertaa bulgarialaislähtöisen musiikinopettajan ”Nightwishin isän” Plamen Dimovin johdolla kaksiviikkoisen kesätapahtuman kansainvälisille nuorille artisteille. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisenä kolmena kesänä nimellä ”Nightwish-weeks” ja nyt nimi on vaihdettu ”Kitee International Music and Art Festivaliin”. Tapahtuma järjestetään 8.-22.7.2016 Kiteellä, jonne kokoontuu kahdeksi viikoksi yli 20 eri maasta noin 50 taitavaa artistia. Osallistujia tulee mm. Kiinasta, Australiasta, Venäjältä, Yhdysvalloista ja monista Euroopan maista.

Tapahtuma on kiteeläisen maailmankuulun sinfonia-metalli-yhtye Nightwishin innoittama. Tapahtumaan osallistuvat lahjakkaat nuoret taiteilijat ovat enemmän tai vähemmän Nightwish-faneja. Itse yhtye ei ole tapahtuman järjestelyissä millään tavoin mukana, mutta on antanut ”siunauksensa” tapahtuman toteuttamiselle. Vaikka yhtye ja sen musiikki toimivat tapahtuman suurimpina innoittajina, ammentaa se vaikutteita myös Suomen taidekulttuurista sekä luonnosta.

Osallistujat on jaettu viiteen eri ryhmään. Musiikkiryhmä esittää monissa konserteissa suomalaista musiikkia laajalla skaalalla Nightwishista Sibeliukseen. Plamen Dimov on valinnut heidät demo-nauhojen perusteella, ja tapahtuman esitysten harjoittelu aloitetaan jo talvella internetin välityksellä. Taideryhmä järjestää Kiteellä heinäkuusta syyskuuhun kestävän taidenäyttelyn, jonka inspiraation lähteinä toimii Nightwishin musiikki ja Suomen luonto. Mediaryhmä pitää huolen tapahtuman kuvaamisesta, videoimisesta ja julkisuudesta sosiaalisessa mediassa. Vierailijaryhmä tulee tapahtuman ajaksi Kiteelle nauttimaan tapahtuman tunnelmasta, ja heille järjestetään eri aktiviteetteja Suomen kielen kurssista piirakanpaistoon. Viides, mutta ei vähäisin ryhmä on Ocean Souls-ryhmä, joka esittää Kiteenarium-musiikkikertomuksen. Kiteenarium kokoaa Nightwish-yhtyeen 140 kappaleesta läpileikkauksen yhtyeen historiasta ja kuvaa yhtyeen kehitystä alkuaikojen 1996 aloittelevasta nuorten bändistä maailman mainetta niittäneeseen suomalaiseen ilmiöön. Nightwishillä on ollut suuri vaikutus suomalaisen musiikin tunnetuksi tekemiseen maailmalla, ja uudella Kiteenarium- musiikkikertomuksella haluamme juhlistaa tätä faktaa 100-vuotiaan Suomen kunniaksi. Yhtyeen menestystarina on Suomessa uniikki. Sen takia haluamme koota musiikkikertomukseemme parhaimmat ja taitavimmat muusikot maailmalta esittämään hienoa suomalaista musiikkia sen synnyinjuurilla.  Kiteenariumin on koonnut Plamen Dimov yhdessä kahden lahjakkaan pianistin; kroatialaisen Dean Koprin ja australialaisen  Andrew Wrangelin kanssa. Tämä kolmikko on sovittanut 16 tarkoin valittua kappaletta akustisesti soitettavaksi ja kuorolle sekä solisteille sopiviksi. Koko Kiteenariumin musiikki säestetään 2 pianolla, 2 viululla, sellolla ja kontrabassolla

Kesän 2017 ohjelma:

12.7. Kiteen kirkko, klo 18 – Ida Elina – Nightwishia ja suomalaista musiikkia kanteleen ja laulun sävelin -vapaaehtoinen ohjelmamaksuDSC_7977

13.7. Kiteen kirkko, klo 18 – Sleeping Sun -konsertti – Nightwish, suomalaista musiikkia, klassista musiikkia – vapaaehtoinen ohjelmamaksu

14.7. Kiteen tori, klo 16.30-19.30 – Iltatorikonsertti -kansainvälistä musiikkia

19.7. Röskö, klo 18-21 – Word Music Night -vapaaehtoinen maksu

16., 17.7. Kiteesali, klo 18 – KITEENARIUM (liput)

Taideryhmän näyttely ”Art inspired by Nightwish music and Finnish nature” pidetään sivistys- ja kulttuurikeskus Ilmarisen aulassa, Kiteellä. Taidenäyttelyn taulut on koottu Nightwish-fanien Facebook-ryhmään ja taideblogiin lähetetyistä maalauksista ja piirroksista. Taidenäyttely on auki heinäkuusta syyskuuhun.
Tietoa aikaisemmista vuosista

Nightwish-weeks järjestettiin ensimmäisen kerran heinäkuussa 2013. Tällöin tapahtuma kesti viikon, ja osallistujia oli 14 seitsemästä eri maasta. Konsertteja järjestettiin vain kaksi. Seuraavan vuoden aikana sana tapahtumasta kiri Nightwish-fanien keskuudessa, ja tapahtuma alkoi saada enemmän julkisuutta. Heinäkuussa 2014 osallistujia oli noin 30 eli osallistujamäärä kaksinkertaistui. Konsertteja järjestettiin enemmän ja taidenäyttely pidettiin ensimmäisen kerran. Tuolloin pääsimme myös Mtv3:n Kymppiuutisten loppukevennykseen! Heinäkuussa 2016 ja 2017 osallistujia oli 50-60, ja tapahtumasta tuli entistäkin tasokkaampi.  Vuonna 2015 tapahtuma sai myös oman kirjoitusryhmänsä, jossa Nightwish-fanit kirjoittavat mm. runoja, lyriikoita ja novelleja. Tämän ryhmän toiminta tapahtuu pääasiassa Facebookissa.

Linkkejä:

Lisätietoa:

Plamen Dimov, 050 4019117, vondimov@gmail.com

Eeva Nygren, 040 5077872, eeva.nygren@kiteenkansanopisto.fi

Lidia Dimov, 044 0844414, lidia.dimov@gmail.com

Mikäli olette kiinnostuneita tekemään isompaa juttua tapahtumasta, voimme lähettää teille mediaryhmän kirjoittamia juttuja tai sopimaan haastatteluja osallistujien kanssa. Meillä on myös runsaasti kuvia tapahtumasta!

2014 JamSession © All rights reserved.