Lehdistötiedote 2018

Kitee International Music and Art Festival 2018 – Lehdistötiedote

Kiteen Kansainvälinen taidefoorumi ry järjestää kuudetta kertaa bulgarialaislähtöisen musiikinopettajan ”Nightwishin isän” Plamen Dimovin johdolla kaksiviikkoisen kesätapahtuman kansainvälisille nuorille artisteille. Tapahtuma järjestetään 8.-20.7.2018 Kiteellä, jonne kokoontuu kahdeksi viikoksi yli 20 eri maasta noin 40 taitavaa osallistuaa mm. Kanadasta, Ruotsista,  Venäjältä, Yhdysvalloista ja monista Euroopan maista. Kiteen Kansainvälinen taidefoorumi ry järjestää kuudetta kertaa bulgarialaislähtöisen musiikinopettajan ”Nightwishin isän” Plamen Dimovin johdolla kaksiviikkoisen kesätapahtuman kansainvälisille nuorille artisteille. Tapahtuma järjestetään 8.-20.7.2018 Kiteellä, jonne kokoontuu kahdeksi viikoksi yli 20 eri maasta noin 40 taitavaa osallistuaa mm. Kanadasta, Ruotsista,  Venäjältä, Yhdysvalloista ja monista Euroopan maista. Tapahtuma on kiteeläisen maailmankuulun sinfonia-metalli-yhtye Nightwishin innoittama. Tapahtumaan osallistuvat lahjakkaat nuoret taiteilijat ovat enemmän tai vähemmän Nightwish-faneja. Itse yhtye ei ole tapahtuman järjestelyissä millään tavoin mukana, mutta on antanut ”siunauksensa” tapahtuman toteuttamiselle. Vaikka yhtye ja sen musiikki toimivat tapahtuman suurimpina innoittajina, ammentaa se vaikutteita myös Suomen taidekulttuurista sekä luonnosta.Osallistujat on jaettu viiteen eri ryhmään. Musiikkiryhmä esittää monissa konserteissa suomalaista musiikkia laajalla skaalalla Nightwishista Sibeliukseen. Plamen Dimov on valinnut heidät demo-nauhojen perusteella, ja tapahtuman esitysten harjoittelu aloitetaan jo talvella internetin välityksellä. Taideryhmä järjestää Kiteellä heinäkuusta syyskuuhun kestävän taidenäyttelyn, jonka inspiraation lähteinä toimii Nightwishin musiikki ja Suomen luonto. Mediaryhmä pitää huolen tapahtuman kuvaamisesta, videoimisesta ja julkisuudesta sosiaalisessa mediassa. Kirjoitusryhmä kirjoittaa Nightwishin musiikin ja Suomen inspiroimana tekstejä lyriikoista novelleihin. Vierailijaryhmä tulee tapahtuman ajaksi Kiteelle nauttimaan tapahtuman tunnelmasta, ja heille järjestetään eri aktiviteetteja Suomen kielen kurssista piirakanpaistoon. Samaan aikaan järjestetään Rotareiden kansainvälinen nuorten musiikki- ja valokuvausileiri.

Kesän 2018 ohjelma:

• 11.7.2018 Jazz pianist Iiro Rantala, 18.00, Kiteen kirkko, liput 15 €
  • 12.7.2018 Sleeping Sun Concert – World music, Kiteen kirkko
  • 13.7.2018 Lied concert/ Elmas Mehmet ja Kemal Achourbekov, Kiteen kirkko
  • 14.7.2018 Open air – Musiikki-iltatori, Kiteen Tori, 14-16.30
  • 15.7.2018 Vivaldi Metal Project,;Giuseppe Iampieri (Italia) piano, Abby Stahlsmidt (USA) violin, Tsena Kercheva (Esoania) singing, Angel Chatzitheodorou (Greece) singing, Dimitar Belchev (Bulgaria) singing, Kiteesali
  • 17.7.2018 Nightwish summer camp – Charity concert/World music, klo 18-20, Röskö

Kaikki konsertit lähetetään suorina livestream-lähetyksinä Youtube-kanavallemme. Taideryhmän näyttely ”Art inspired by Nightwish music and Finnish nature” pidetään sivistys- ja kulttuurikeskus Ilmarisen aulassa, Kiteellä. Taidenäyttelyn taulut on koottu Nightwish-fanien Facebook-ryhmään ja taideblogiin lähetetyistä maalauksista ja piirroksista. Taidenäyttely on auki heinäkuusta syyskuuhun.

Tietoa aikaisemmista vuosista

Nightwish-weeks järjestettiin ensimmäisen kerran heinäkuussa 2013. Tällöin tapahtuma kesti viikon, ja osallistujia oli 14 seitsemästä eri maasta. Konsertteja järjestettiin vain kaksi. Seuraavan vuoden aikana sana tapahtumasta kiri Nightwish-fanien keskuudessa, ja tapahtuma alkoi saada enemmän julkisuutta. Heinäkuussa 2014 osallistujia oli noin 30 eli osallistujamäärä kaksinkertaistui. Konsertteja järjestettiin enemmän ja taidenäyttely pidettiin ensimmäisen kerran. Vuosina 2015-2017 osallistujia on ollut 50-60, ja tapahtuma on ollut vuosi vuodelta tasokkaampi musiikillisesti.  Konserteissa on ollut kuulijakuntaa noin tuhat paikan päällä ja todella paljon internetissä ympäri maailmaa. Viime vuosina kaikki tapahtuman konsertit on lähetetty livestreamina reaaliaikaisesti. KIMAF näkyy aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja tapahtumaan liittyviä aktiviteetteja on virtuaalimaailmassa miljoonia vuodessa.

Linkkejä:

Lisätietoa:

Plamen Dimov, 050 4019117, vondimov@gmail.com

Eeva Nygren, 040 5077872, eeva.nygren@kiteenkansanopisto.fi

Lidia Dimov, 044 0844414, lidia.dimov@gmail.com

Mikäli olette kiinnostuneita tekemään isompaa juttua tapahtumasta, voimme lähettää teille mediaryhmän kirjoittamia juttuja tai sopimaan haastatteluja osallistujien kanssa. Meillä on myös runsaasti kuvia tapahtumasta!

2014 JamSession © All rights reserved.