Lehdistötiedote 2019

Kitee International Music and Art Festival 2019 – Lehdistötiedote

Kiteen Kansainvälinen taidefoorumi ry järjestää seitsämättä kertaa bulgarialaislähtöisen musiikinopettajan ”Nightwishin isän” Plamen Dimovin johdolla kesätapahtuman kansainvälisille nuorille artisteille. Tapahtuma järjestetään 8.-14.7.2019 Kiteellä. Kesän 2019 erityispiirteinä on Kalevala-teema, pohjoismaista metallimusiikkia käsittelevä tieteellinen seminaari sekä yhteistyö vuoden 2019 Euroopan kulttuuripääkaupungin eli Bulgarian Blovdivin kanssa. Yhteistyökumppanimme Blovdivissa on Art Voice Center, joka kasvattaa hyvin lahjakkaita nuoria muusikkoja. Art Voice Centerit kasvateista monet osallistuvat Bulgarian Talent-kilpailuihin sekä X-Factor-, Idols- ja Voice of Bulgaria-ohjelmiin. Esimerkiksi vuoden 2018 Bulgarian XFactorin voittaja on 4Magic, joka on Art Voice Centerin kasvattama.

Kesän 2019 ohjelma:

• 10.7.2019 Kanteletaituri Ida Elina, Kiteen kirkko, klo 18
  • 11.7.2019 Sleeping Sun Concert: world music, kansainvälisiä artisteja, Kiteen kirkko, klo 18 (vapaaehtoinen ohjelmamaksu)
  • 12.7.2019 Kalevala Night; ida elina, markus pulkkinen ja ystävät, Kiteesali, klo 18 (liput 15 € ovelta)
  • 13.7.2019 Open Air Concert; art voice center, suistamon sähkö, Kiteen tori, klo 14-18
  • 14.7.2019 Jazz Matinea; niina sallinen, laura annika quartet, art voice center, Ilmarisen ravintolasali, klo 16 – 18.30 (liput 10 € ovelta)
  • 14.7.2019 Iiro Rantala, Finnish Calendar-konsertti, Kiteesali, klo 19 (liput 20 € ovelta)

Kaikki konsertit lähetetään suorina livestream-lähetyksinä, joihin löytyy linkit tapahtuman Facebook-sivuilta.

Taiteilija Eeva Nikunen pitää taidenäyttelyn Kalevala-teemasta Kulttuurikeskus Ilmarisen aulassa
KIMAF-tapahtuman aikaan. Näyttelyn tauluja voi käydä katsomassa Kiteesalin konserttien aikana. Eeva Nikunen on taiteilija ja kuvittaja, joka on syntynyt ja asunut Etelä-Suomessa. Suuri osa hänen työstään on saanut vaikutteita suomalaisten ja venäläisten kansanmusiikkien tarinoista ja kuvista sekä klassisesta kirjallisuudesta löytyvistä ajattomista sankareista ja sankaritarista.

Osana KIMAF-tapahtumaa järjestämme ensimmäistä kertaa tieteellisen seminaarin aiheesta ”Nordic Metal
Music” ajalla 11.-12.7.2019.  Metal Music Studies -niminen tieteenala on yli kymmenen vuoden ajan ollut laajalti edustettu eri akateemisissa piirissä. Seminaaria halua keskustella pohjoismaisesta metallimusiikista: metallikulttuurin erityispiirteistä Suomessa (usein Suomea kutsutaan yleisesti ”maailmanlaajuisen metalliyhteisön
sydämeksi”) ja Skandinavian maissa. Haluamme pohtia pohjoismaisen metallin ilmiötä kulttuurin,
antropologian, sosiologian, musiikkitieteen, kirjallisuuden ja elokuvatutkimuksen näkökulmasta ottaen
huomioon mer-kittävät yleiset suuntaukset sekä yksittäisten taiteilijoiden työt. Muita pohdittavia kysymyksiä
on mm. globaalin ja paikallisen metalli-musiikkiteollisuuden roolit ja kysymys paikallisten kontekstien
vaikutuksesta tiettyjen maantieteellisten ja kulttuuristen alueiden edustajiin.
Seminaarin järjestäjät ovat: Faculty of Polish Studies (Jagiellonian University of Krakow), International Institute for Popular Culture (University of Turku), and Kitee International Music and Art Festival (Finland).
Pääpuhuja: Toni-Matti Karjalainen (Aalto-yliopisto), .
Seminaarin WordPress-sivusto: https://nordicmetalseminar.wordpress.com/Tietoa aikaisemmista vuosista

Nightwish-weeks järjestettiin ensimmäisen kerran heinäkuussa 2013. Tällöin tapahtuma kesti viikon, ja osallistujia oli 14 seitsemästä eri maasta. Konsertteja järjestettiin vain kaksi. Seuraavan vuoden aikana sana tapahtumasta kiri Nightwish-fanien keskuudessa, ja tapahtuma alkoi saada enemmän julkisuutta. Heinäkuussa 2014 osallistujia oli noin 30 eli osallistujamäärä kaksinkertaistui. Konsertteja järjestettiin enemmän ja taidenäyttely pidettiin ensimmäisen kerran. Vuosina 2015-2017 osallistujia on ollut 50-60, ja tapahtuma on ollut vuosi vuodelta tasokkaampi musiikillisesti.  Konserteissa on ollut kuulijakuntaa noin tuhat paikan päällä ja todella paljon internetissä ympäri maailmaa. Viime vuosina kaikki tapahtuman konsertit on lähetetty livestreamina reaaliaikaisesti. KIMAF näkyy aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja tapahtumaan liittyviä aktiviteetteja on virtuaalimaailmassa miljoonia vuodessa.

Linkkejä:

Lisätietoa:

Plamen Dimov, 050 4019117, vondimov@gmail.com

Eeva Nygren, 040 5077872, eeva.nygren@kiteenkansanopisto.fi

Lidia Dimov, 044 0844414, lidia.dimov@gmail.com

Mikäli olette kiinnostuneita tekemään isompaa juttua tapahtumasta, voimme lähettää teille mediaryhmän kirjoittamia juttuja tai sopimaan haastatteluja osallistujien kanssa. Meillä on myös runsaasti kuvia tapahtumasta!

2014 JamSession © All rights reserved.